Plan Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu zbiorowego dla miasta Tczewa na lata 2014 – 2022
Cele planu zrównoważonego rozwoju transportu publicznego
Celem głównym planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego w Tczewie jest zapewnienie funkcjonowania transportu zbiorowego według zasad zrównoważonego rozwoju transportu, czego głównym przejawem w miastach średniej wielkości jest udział transportu zbiorowego w przewozach na poziomie 25-50%.
Cele uzupełniające planu są następujące:
- Zapewnienie zasad dostępności do usług transportu publicznego, w tym dla osób niepełno-sprawnych, wymaganych i określonych w dyrektywach Unii Europejskiej i przepisach krajowych oraz w tzw. dobrych praktykach.
- Funkcjonowanie transportu publicznego w sposób tworzący z tego podsystemu transportu miejskiego realną alternatywę dla realizacji podróży samochodami osobowymi – poprzez zapewnienie wysokiej jakości usług i uprzywilejowanie pojazdów transportu zbiorowego w ruchu drogowym.
- Integracja transportu publicznego, obejmująca transport miejski i transport regionalny – przede wszystkim w zakresie taryfowo-biletowym, koordynacji rozkładów jazdy, informacji o usługach – oraz podnoszenie jakości węzła integracyjnego.
- Zmniejszenie negatywnego oddziaływania transportu na środowisko – poprzez utrzymanie założonego udziału transportu publicznego w przewozach miejskich i sukcesywną wymianę autobusów na spełniające coraz wyższe normy czystości spalin.
- Utrzymanie założonej efektywności ekonomiczno-finansowej transportu miejskiego w ramach określonej polityki transportowej.
Głównym zadaniem planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego (planu transportowego) jest zaplanowanie na lata 2014-2022 przewozów o charakterze użyteczności publicznej, realizowanych na obszarze Miasta Tczewa, zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju transportu, które wynikają z istotnego znaczenia mobilności dla rozwoju społeczno-gospodarczego i negatywnych następstw niekontrolowanego rozwoju motoryzacji indywidualnej.
W ramach przyjętej w niniejszym planie zasady zrównoważonego rozwoju, podstawowe znaczenie ma dążenie do racjonalnego zakresu usług świadczonych przez transport zbiorowy na obszarze Tczewa.
Racjonalność tę determinuje:
- dostosowanie ilości i jakości usług świadczonych przez transport zbiorowy do preferencji i oczekiwań pasażerów, w tym w zakresie dostępności dla osób niepełnosprawnych;
- zapewnienie wysokiej jakości usług transportu zbiorowego, tworzących realną alternatywę dla podróży własnym samochodem osobowym;
- koordynacja planu rozwoju transportu lokalnego z planami rozwoju transportu w regionie i w kraju oraz z planami rozwoju przestrzennego miasta;
- redukcja negatywnego oddziaływania transportu na środowisko;
- efektywność ekonomiczno-finansowa określonych rozwiązań w zakresie kształtowania oferty przewozowej i infrastruktury transportowej.
Przyjęty w niniejszym planie cel jest zgodny z celami Strategii Rozwoju Tczewa.
Cele szczegółowe niniejszego planu transportowego – zgodnie z ustawą z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym – obejmują:
- określenie sieci komunikacyjnej, na której będą realizowane przewozy o charakterze uży-teczności publicznej;
- zidentyfikowanie potrzeb przewozowych;
- określenie zasad finansowania usług przewozowych;
- określenie preferencji dotyczących wyboru rodzaju środków transportu;
- ustalenie zasad organizacji rynku przewozów;
- określenie standardów usług przewozowych użyteczności publicznej;
- organizację systemu informacji dla pasażerów.
Wizja transportu publicznego
Wizja transportu publicznego w Tczewie zakłada funkcjonowanie oraz rozwój nowoczesnego transportu zbiorowego, spełniającego oczekiwania pasażerów – w sposób tworzący z te-go transportu realną alternatywę dla podróży realizowanych własnym samochodem osobowym.
Metodologia tworzenia planu transportowego
Przyjęta struktura planu transportowego jest zgodna z art. 12. ust. 1. ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym oraz z rozporządzeniem ministra infra-struktury z dnia 25 maja 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego.
W przygotowaniu planu uwzględniono m.in.:
- koncepcję przestrzennego zagospodarowania kraju;
- plan zagospodarowania przestrzennego województwa;
- studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta;
- miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego;
- sytuację społeczno-gospodarczą;
- wpływ transportu na środowisko;
- potrzeby zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego, w szczególności potrzeby osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej zdolności ruchowej;
- potrzeby wynikające z kierunku polityki państwa, w zakresie linii komunikacyjnych w międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozach pasażerskich;
- rentowność linii komunikacyjnych.
W dokumencie wykorzystano następujące źródła danych i informacji:
- dane eksploatacyjne i ekonomiczne dotyczące komunikacji miejskiej w Tczewie;
- dane statystyczne Głównego Urzędu Statystycznego i Wojewódzkiego Urzędu Statystyczne-go w Gdańsku, charakteryzujące sytuację demograficzną, gospodarczą i społeczną Tczewa;
- dane z urzędu miasta, urzędów pracy, ośrodków pomocy społecznej, policji, i innych instytucji;
- dokumenty strategiczne, takie jak:
- wyniki badań marketingowych tczewskiej komunikacji miejskiej z 2001 r. i 2012 r.;
- publikacje Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej;
- publikacje gospodarcze (branżowe);
- książki i podręczniki poświęcone tematyce publicznego transportu zbiorowego i polityce transportowej;
- strony internetowe.
W planie przywołano niektóre z wymienionych dokumentów źródłowych, wskazując na zgodność planu transportowego z ich ustaleniami.
W województwie pomorskim układ planów transportowych wymaganych ustawą o publicznym transporcie zbiorowym tworzy 14 planów: plan dla województwa pomorskiego, 3 plany dla miast na prawach powiatu (m. Gdańsk, m. Gdynia i m. Słupsk), 8 planów dla powiatów (gdański, kartuski, wejherowski, chojnicki, słupski, kwidzyński, starogardzki i tczewski) oraz 2 plany dla gmin (m. Tczew i m. Wejherowo).
REKLAMA MIEJSKA