W niedzielę 2 października br. byliśmy świadkami premierowego wykonania Requiem, pomorskiego kompozytora Macieja Zakrzewskiego “Bolesne opadanie liści” do słów Romana Landowskiego, znanego nie tylko na Pomorzu poety, prozaika i publicysty.
W 2017 roku, w 10 rocznicę śmierci Autora tekstu, Towarzystwo Miłośników Ziemi Tczewskiej wydało w ramach projektu zbiór utworów Romana Landowskiego pn. Poezje… 462 utwory zebrane. W tomie tym opublikowane zostały po raz pierwszy niektóre utwory, a wśród nich “Bolesne opadanie liści. Poemat z rozmowami”.
Profesor Edward Jakiel, który opracował wszystkie teksty poetyckie zawarte w tej publikacji zasugerował, by: (…) Znając muzykalia Landowskiego i jego muzyczną pasję, objawiającą się też w poezji i przez poezję, należy życzyć, by skomponowano do tego requiem muzykę, która pozwoli nadać tej kompozycji ostateczny kształt (…) Powinno to mieć swoje przełożenie na muzyczną interpretację tego dzieła Landowskiego.(…)
Właśnie minęło 5 lat od promocji wspomnianej książki i requiem „Bolesne opadanie liści” doczekało się zapowiedzianej kompozycji muzycznej, składającej się z 14 części opartych na klasycznym Mozartowskim układzie. Koncert odbył się w niepowtarzalnej atmosferze w kościele farnym pw. Podwyższenia Krzyża Świętego w Tczewie. Kościół wypełniła nie tylko tczewska publiczność, która trwała w pełnym w skupieniu i zadumie do końca spektaklu.
Wykonawcą partii wokalnych był oktet Art ’n’ Voices z Wejherowa (laureaci nagrody Fryderyka za 2021 rok), znakomity saksofonista Adam Wendt, a także dobrze znana pomorskiej publiczności Orkiestra Kameralna Progress, poszerzona dodatkowo o instrumenty perkusyjne. Całość poprowadził dyrygent Szymon Morus.
Wydarzenie upamiętniło 15 rocznicę śmierci Romana Landowskiego oraz 85 rocznice jego urodzin..
Muzycznie, Requiem stanowi kompilację tekstów Romana Landowskiego z łacińskim pierwowzorem, wpisanym w nasz kod kulturowy. Konstrukcja formalna utworu jest zatem rodzajem tropowanego opracowania części mszy żałobnej, gdzie ponad wypowiadaną po łacinie modlitwą unoszą się rozmyślania głównego bohatera – duszy wędrującej w zaświaty reprezentowanej w warstwie orkiestrowej w partii saksofonu.
Finał jest odejściem od klasycznej natury requiem – już od części In Te Domine speravi (Tobie Panie zaufałem) zaczerpniętej z tekstu Te Deum uwidacznia się chęć złożenia dziękczynienia, które swe ukoronowanie odnajduje w finałowym Dankpsalmie – hymnie dziękczynnym.
Koncert dofinansowano z budżetu Gminy Miejskiej Tczew w ramach realizacji zadania publicznego w zakresie kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.
Patronat honorowy nad wydarzeniem objęli:
– Ryszard Świlski – senator RP
– Mieczysław Struk – Marszałek Województwa Pomorskiego
– Mirosław Pobłocki – Prezydent Miasta Tczewa
Serdecznie dziękujemy wszystkim sponsorom, dzięki którym udało się zorganizować to niezwykle wydarzenie muzyczne: Gminie Miejskiej Tczew, tczewskim spółkom komunalnym – Zakładowi Utylizacji Odpadów Stałych sp. z o.o., Zakładowi Wodociągów i Kanalizacji sp. z o.o., Tczewskiemu Towarzystwu Budownictwa Społecznego sp. z o.o., a także Home4You sp. z o.o. oraz Centrum Kształcenia Zawodowego „NAUKA” w Tczewie.
Organizatorami koncertu byli:
Towarzystwo Miłośników Ziemi Tczewskiej, Pomorskie Stowarzyszenie Musica Giovane oraz Parafia Rzymskokatolicka pw. Podwyższenia Krzyża Świętego w Tczewie.
TMZT
REKLAMA MIEJSKA