Zakończyła się czwarta edycja kampanii MIŁO! w naszym mieście, która miała na celu zmniejszenie liczby dzieci dowożonych samochodem do przedszkoli i szkół. Tegoroczna kampania trwała od 8 kwietnia do 21 czerwca i przyciągnęła 2391 uczestników (w latach 2023, 2022 i 2021 odpowiednio było: 2410, 2319 i 1698). Wzięło w niej udział 8 szkół i 10 przedszkoli, w przeciwieństwie do 8 szkół i 9 przedszkoli w poprzednim roku, 7 szkół i 11 przedszkoli w 2022 roku oraz 6 szkół i 12 przedszkoli w roku 2021.
Przedstawiamy Państwu wyniki z maja, który był najdłuższym miesiącem kampanii (trwał 18 dni szkolnych). W tym okresie odnotowaliśmy najwyższą frekwencję, a wyniki te można porównać do kampanii “Rowerowy Maj” przeprowadzanej kilka lat temu w Tczewie. Jak więc prezentował się poziom frekwencji dzieci dojeżdżających do przedszkola i szkoły rowerem, hulajnogą, autobusem lub pieszo w maju?
W maju poziom frekwencji wyniósł 78,0% (w latach 2023, 2022 i 2021 odpowiednio było: 73,0%, 69,2% i 54,5%). Szczegółowo:
- Dla przedszkoli i zerówek wyniósł 68,0% (w latach 2023, 2022 i 2021 odpowiednio było: 57,2%, 49,9% i 40,0%)
- Dla klas pierwszych wyniósł 86,3% (w latach 2023, 2022 i 2021 odpowiednio było: 80,2%, 80,6% i 68,1%)
- Dla klas drugich wyniósł 85,3% (w latach 2023, 2022 i 2021 odpowiednio było: 84,0%, 84,3% i 74,8%)
- Dla klas trzecich wyniósł 85,5% (w latach 2023, 2022 i 2021 odpowiednio było: 86,9%, 85,5% i 73,4%)
W sumie odnotowaliśmy łącznie 33 581 aktywnych podróży do przedszkoli i szkół w maju (w latach 2023, 2022 i 2021 odpowiednio było: 34 830, 32 077 i 18 515). W 2024 roku w maju było 18 dni szkolnych, a w 2023 roku 20 dni szkolnych. Przeliczając liczę podróży na 1 dzień widać wzrost w stosunku do zeszłego roku tj. w 2024 roku 33 581 / 18 dni = 1 865 podróży na 1 dzień, a w 2023 roku 34 830 / 20 = 1 741 podróży na 1 dzień.
Program edukacyjny kampanii MIŁO! polega na prowadzeniu zajęć w każdym przedszkolu i szkole, opartych na przygotowanych scenariuszach. Dzieci są nagradzane naklejkami w okresie od marca do czerwca za dojeżdżanie do przedszkoli i szkół rowerem, hulajnogą, pieszo lub autobusem. Warto podkreślić, że jest to pierwsza kampania, która zachęca dzieci do poruszania się pieszo i korzystania z autobusów.
Rezygnacja z dojazdów samochodem do szkół i przedszkoli sprawia, że otoczenie placówek oświatowych staje się bezpieczniejsze i bardziej przyjazne dla dzieci, ponieważ nie są zastawione parkującymi pojazdami ani obserwowane różnymi manewrami. Dodatkowo, wpływa to pozytywnie na jakość powietrza wokół szkół i przedszkoli.
W kampanii uczestniczyli:
- Szkoła Podstawowa nr 1
- Szkoła Podstawowa nr 2
- Szkoła Podstawowa nr 4
- Szkoła Podstawowa nr 7
- Szkoła Podstawowa nr 10
- Szkoła Podstawowa nr 12
- Niepubliczna Szkoła Podstawowa im. św. Ojca Pio
- Fontanna Marzeń Prywatna Szkoła Podstawowa
- Przedszkole Niepubliczne “Akademia Krasnoludków”
- Niepubliczne Przedszkole i Żłobek “Bajkowe”
- Niepubliczne Przedszkole “Chatka Puchatka”
- Niepubliczne Przedszkole “Pan Słonik 1”
- Niepubliczne Przedszkole “Pan Słonik 2”
- Niepubliczne Przedszkole “Niebieskie Migdały”
- Niepubliczne Przedszkole “Twoja Niania”
- Niepubliczne Przedszkole “Czwóreczka”
- Niepubliczne Przedszkole “Małe Jagódki”
- Terapeutyczny Punkt Przedszkolny Mozaika
Na zakończenie kampanii, dzieci uczestniczące otrzymały dyplomy oraz vouchery na darmowe wejście na basen odkryty w Tczewie. Sponsorem nagród w kampanii jest Tczewskie Centrum Sportu i Rekreacji. Cała inicjatywa jest realizowana przez Urząd Miejski w Tczewie we współpracy z Tczewskimi Kurierami Rowerowymi.
REKLAMA MIEJSKA