Rok wystawienniczy w Fabryce Sztuk zapowiada się nader interesująco. Zobaczymy osiemnastowieczne miedzioryty Daniela Chodowieckiego i grafiki Picassa z kolekcji Dariusza Matyjasa, a ponadto kolekcję śląskiej porcelany i wystawę o historii higieny. Te propozycje urzeczywistnią się już niebawem, a tymczasem można zasmakować wielkiej sztuki w Galerii Henryka Kudzio.
Hans Memling, Hieronim Bosch, Rafael Santi, Leonardo da Vinci, Pieter Bruegel czy Jan Vermeer – to tylko niektórzy artyści, z których twórczością możemy obcować za sprawą najnowszej wystawy. Kopie ich obrazów od lat tworzy artysta malarz, grafik, absolwent Wydziału Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu (specjalizacja grafika artystyczna) – Henryk Kudzio. A czyni to w mistrzowski sposób. Rytmiczna precyzja, dążenie do wiernego odzwierciedlenia oryginału są cechami charakterystycznymi Jego warsztatu artystycznego.
Zgodnie z założeniem programowym, ekspozycje w Galerii Henryka Kudzio mają cyklicznie zmieniać się, z uwzględnieniem różnych motywów przewodnich.
Spacer po galerii wielkich mistrzów malarstwa rozpoczynamy od „Sądu Ostatecznego” Hansa Memlinga (1430-1494). To jedno z najlepiej zachowanych i najwspanialszych dzieł niderlandzkich na świecie. Aż do XIX wieku nie znano jego autora. Obraz powstał na zlecenie pewnego kupca i dyrektora banku zarazem. Jako wotywny dar przed podróżą do Anglii miał być zaprezentowany w jego rodowej kaplicy pod Florencją, ale… nigdy tam nie dotarł. Został zrabowany przez gdańskich kaprów i przekazany Bazylice Mariackiej w Gdańsku. „Sąd Ostateczny” Memlinga to przykład tryptyku.
Tryptyki tworzył też Hieronim Bosch (ok. 1450-1516), nazywany „malarzem diabłów i heretyków”. Jego apokaliptyczne wizje ciągle frapują historyków sztuki. W Galerii Henryka Kudzio zobaczymy kopie „Sądu ostatecznego” i „Kuszenia świętego Antoniego”, a także obrazów o charakterze moralizatorskim („Śmierć Skąpca” i „Statek głupców”). Boschem inspirował się kolejny wielki artysta – Pieter Bruegel (ok. 1525-1569), czego doskonałym przykładem jest obraz „Upadek zbuntowanych aniołów”. Bruegel dał początek dynastii malarskiej. Malowali jego synowie, wnuk i prawnukowie. Jako jeden z pierwszych zaczął przedstawiać życie zwykłych ludzi, przez co zyskał przydomek „chłopski”.
W Galerii zobaczymy ponadto kopie obrazów wielkich postaci doby renesansu: Rafaela Santiego (1483-1520) i Leonarda da Vinci (1452-1519). Ten pierwszy znany jest z przedstawień „słodkich” Madonn. Z kolei talent mistrza Leonarda dostrzeżemy w obrazie „Piękna księżniczka”. Co ciekawe, całkiem niedawno okazało się, że to dzieło autora „Mona Lisy” i „Damy z łasiczką”. Leonarda da Vinci zdradził środkowy palec lewej ręki, który przez przypadek został odtłoczony na wysokogatunkowym pergaminie – taki sam jak na innym obrazie mistrza zatytułowanym „Święty Hieronim na pustyni”.
Martwą naturę w Galerii Henryka Kudzio reprezentują kopie dzieł niderlandzkich malarzy i Caravaggia (1571-1610), który uznawany jest za prekursora tego motywu. Z doświadczeń tego włoskiego malarza korzystał Jan Vermeer (1632-1675) – wprowadził boczne światło i budował przestrzeń za pomocą światła. Charakterystycznym dla Vermeera motywem jest list. Przykład stanowi dzieło „Dziewczyna czytająca list”. Kiedyś uważano, że ten sztandarowy obraz Vermeera namalował… Rembrandt.
To tylko niektóre kopie dzieł wielkich Mistrzów. Wszystkich spragnionych sztuki zapraszamy na wystawę do Fabryki Sztuk.
Galeria Henryka Kudzio
Fabryka Sztuk
Tczew, ul. 30 Stycznia 4
poniedziałek-piątek 8.00-18.00
soboty, niedziele, święta 10.00-16.00
ostatnie wejście: 45 minut przed zamknięciem
dystans, dezynfekcja, maseczki, limit zwiedzających
wstęp bezpłatny
Na podstawie:
Bianco D., Klasycy sztuki: Bruegel, Florencja-Mediolan 2006.
https://culture.pl, https://niezlasztuka.net/o-sztuce/hans-memling-sad-ostateczny/
http://sadostateczny.mng.gda.pl/
https://pl.wikipedia.org/wiki/Kosz_z_owocami_(obraz_Caravaggia)
https://pl.wikipedia.org/wiki/Jan_Vermeer
materiałów z wystawy o Hieronimie Boschu (Tczew, Fabryka Sztuk, 2016)
Fabryka Sztuk
REKLAMA MIEJSKA