Konsorcjum samorządów z Gdyni, Gdańska, Tczewa i Wejherowa otrzyma stuprocentowe wsparcie Unii Europejskiej na kompleksowe doradztwo przy wdrażaniu pojazdów wodorowych w komunikacji miejskiej. Powstająca na terenie Grupy LOTOS instalacja oczyszczania wodoru była jedną z najmocniejszych stron przedstawionej koncepcji. Koncern, będąc partnerem pomorskich miast, brał aktywny udział w opracowywaniu wniosku konkursowego.
Przedstawiciele Grupy LOTOS regularnie uczestniczą w roboczych spotkaniach z lokalnymi przewoźnikami i wspierają ich w przygotowaniach do „uwodornienia” komunikacji miejskiej. Potwierdzają to listy intencyjne zawarte z włodarzami Tczewa, Gdyni oraz Wejherowa. Z inicjatywy koncernu powstał również Klaster Technologii Wodorowych i Czystych Technologii Węglowych, w ramach którego, pod koniec ubiegłego roku, zainicjowano koncepcję Pomorskiej Doliny Wodorowej. Celem tego przedsięwzięcia jest zwiększenie udziału wodoru, jako paliwa w transportowym miksie energetycznym województwa pomorskiego.
Pomorski projekt konkurował z innymi pomysłami z całej UE i jako jeden z 11 na 35 wniosków złożonych w tym konkursie został oceniony pozytywnie. Przedstawiona we wniosku wstępna koncepcja zakłada, iż w pierwszym etapie (do 2024 r.) w Gdańsku, Gdyni, Wejherowie i Tczewie uruchomionych zostanie łącznie 10-15 autobusów wodorowych. W drugim etapie (do 2028 r.) będzie to dodatkowe 41 pojazdów. Ponadto, w ramach projektu zakłada się możliwość wykorzystania wodoru w regionalnych pociągach (linia Gdynia – Hel) i statkach pasażerskich.
Projekt, na który pomorskie samorządy otrzymały wsparcie, będzie realizowany przez europejskie firmy doradcze, specjalizujące się w technologiach wodorowych i posiadające duże doświadczenie w zakresie wdrażania projektów w krajach, w których wodór jest już stosowany na szeroką skalę. Przedstawiciele Grupy LOTOS będą brać czynny udział w pracach warsztatowych i będą mieli duży wpływ na ostateczny kształt planów wdrożenia paliwa wodorowego w poszczególnych miastach. Projekt zostanie następnie wykorzystany jako pilotaż dla pozostałych regionów Polski w zakresie wypracowanych rozwiązań oraz najlepszych praktyk.
– Jako lider paliw nowej generacji staramy się wykorzystywać swoje doświadczenie w dziedzinie wytwarzania wodoru, a także promować wodór jako zeroemisyjne paliwo przyszłości. Przykładem tych działań jest właśnie wsparcie naszych partnerów w przygotowaniu wniosku, dzięki czemu mogliśmy przyczynić się do sukcesu tej aplikacji. Będziemy nadal angażować się w ten projekt. Wykorzystanie wodoru jako alternatywnego źródła energii przyczyni się do ograniczenia zanieczyszczeń powietrza, szczególnie na terenie aglomeracji miejskich – mówi Paweł Jan Majewski, prezes Zarządu Grupy LOTOS.
– Tczew konsekwentnie zmierza w kierunku proekologicznych rozwiązań komunikacyjnych – deklaruje Mirosław Pobłocki, prezydent Tczewa. – Od początku zgłaszaliśmy swój akces do innowacyjnych programów mających na celu zastąpienie przynajmniej części miejskich autobusów napędzanych tradycyjnym paliwem , tymi zasilanymi energią elektryczną czy paliwem wodorowym. Tym bardziej cieszy mnie współpraca z firmą Lotos i wsparcie ekspertów w dziedzinie paliwa wodorowego, co pozwoli nam szybciej i skuteczniej zrealizować nasz cel.
Do zasilania ogniw wodorowych napędzających silnik elektryczny potrzebny jest wodór o bardzo wysokiej czystości (99,999%). Takie też wymagania będzie wkrótce spełniał wodór produkowany przez Grupę LOTOS i doczyszczany na instalacji oczyszczania wodoru, która powstanie na terenie rafinerii w Gdańsku. W ramach dofinansowanego z funduszy unijnych projektu PURE H2 wybudowana zostanie również instalacja sprężania i dystrybucji tego paliwa oraz dwie stacje tankowania wodoru (w Gdańsku i w Warszawie).
***
Konkurs przeprowadziła organizacja FCH JU (Fuel Cells and Hydrogen Joint Undertaking – Wspólne przedsięwzięcie na rzecz ogniw paliwowych i wodorowych). To działająca na zasadach partnerstwa publiczno-prywatnego inicjatywa mająca na celu wspieranie badań, rozwoju technologicznego i wdrożeń technologii wodorowych i ogniw paliwowych w Europie. Głównym partnerami przedsięwzięcia są: Komisja Europejska, partnerzy przemysłowi zrzeszeni w Hydrogen Europe oraz środowisko badawcze zrzeszone w Hydrogen Europe Research.
REKLAMA MIEJSKA