Po zimowej przerwie już można korzystać z pełnej floty rowerów Mevo. Mieszkańcy i turyści dostali do dyspozycji 3200 rowerów ze wspomaganiem elektrycznym oraz 1000 tradycyjnych. Tylko przez okres zimowy użytkownicy Mevo podczas 125 tys. podróży przejechali prawie 350 tys. km. W tym sezonie na rowerach Mevo zobaczymy także streetworkerów, a na wiosnę Mevo weźmie udział w ekologicznym rajdzie rowerowym.

– 4200 rowerów, w tym ¾ ze wspomaganiem elektrycznym, jest już na ulicach 16 gmin metropolii. Tak będzie aż do końca listopada. Na wiosnę rozpoczynamy działania promocyjne i edukacyjne, które z jednej strony będą promowały system Mevo, ale także będą uczyły bezpiecznego poruszania się po ulicach – mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni, prezes Rady OMGGS.

Podsumowanie sezonu zimowego

Od początku grudnia w 16 gminach Metropolii Gdańsk-Gdynia-Sopot Mevo działało w systemie zimowym. Do dyspozycji użytkowników była połowa floty. Mimo niesprzyjających temperatur system cieszył się zainteresowaniem.

– To potwierdza, że jest zapotrzebowanie na rower miejski w metropolii. W okresie zimowym użytkownicy przejechali blisko 350 tys. km. Rowery były wypożyczane 125 tys. razy. Średni czas podróży to 20 minut na dystansie 3 km. Częściej z rowerów korzystali mężczyźni – mówi Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu.

Po sezonie zimowym nie ma też zastrzeżeń do operatora systemu, czyli katalońskiej firmy City Bike Global. Serwisanci sprawnie poradzili sobie nie tylko z relokacją, ale także z bieżącą obsługą techniczną rowerów. Jednoślady dobrze zniosły zimę, a baterie w “elektrykach” działały bez problemów mimo niskich temperatur. Wszelkie usterki były szybko naprawiane, a zgłoszeniami od użytkowników na bieżąco zajmowało się Centrum Obsługi Klienta.   

Jesteśmy zadowoleni ze współpracy z katalońskim operatorem Mevo, wszystkie elementy systemu zostały wdrożone do końca ubiegłego roku. W tej chwili pracujemy z operatorem i jego podwykonawcami z całej Europy nad elementami aplikacji, które będą nam pomagać w analizach, zbierać bardziej precyzyjne dane np. dotyczące tzw. map ciepła – mówi Michał Glaser, prezes Zarządu Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot.

Mevo zmienia nawyki mieszkańców

Statystyki pokazują, że Mevo jest potrzebne w metropolii przez cały rok, a mieszkańcy coraz chętniej korzystają z rowerów metropolitalnych także w zimie. W lutym tego roku w samym tylko Gdańsku odnotowano najwyższą średnią dzienną liczbę przejazdów w historii pomiarów od 2013 r. Wybór podróży rowerem zamiast samochodem to także troska o środowisko. 

– Rower Mevo jest częścią szerszej polityki, która ma promować zdrowy styl życia, ale także troskę o środowisko. Dzięki temu, że mieszkańcy korzystają z rowerów Mevo, a nie z samochodów, do atmosfery zostało wyemitowane o 100 tys. kg CO2 mniej. Z perspektywy Gdańska Mevo to także element polityki rowerowej. Za chwilę rozpoczniemy działania, które zachęcają do dojazdów do szkół jednośladami – to będzie Rowerowy Maj, a jesienią akcja dojazdów do pracy rowerami. W tej chwili w Gdańsku odbywa się wizyta Europejskiej Federacji Cyklistów, która przygotowuje nas do przyszłorocznego Velo-city, czyli największej konferencji rowerowej, która odbędzie się w przyszłym roku w Gdańsku – mówi Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska i wiceprezes Rady OMGGS.


Co nowego w Mevo?

Na terenie metropolii na bieżąco budowane są nowe stacje rowerów Mevo. Zapotrzebowanie na nowe punkty postoju może zgłosić każda z 16 gmin, które biorą udział w projekcie. 25 nowych punktów postoju powstaje w Gdańsku, a 5 w Kosakowie. 2 gdańskie stacje są już skończone i włączone do systemu. Powstały one przy wiacie rowerowej przy PKM Gdańsk Rębiechowo i wiacie przy przystanku na al. P. Adamowicza przy ul. Kartuskiej. Wszystkie stacje zostaną ukończone do połowy kwietnia.


Od tego sezonu na rowerach Mevo będą jeździć streetworkerzy. Metropolia wspiera działania społeczne, dlatego co roku będzie ogłaszany konkurs dla organizacji pożytku publicznego, w którym do wygrania będą darmowe abonamenty Mevo. W tym roku trafią one do Towarzystwa Pomocy im. św. Brata Alberta oraz Fundacji Dom Hospicyjny w Pruszczu Gdańskim.


Wiosną Mevo będzie współorganizatorem rajdu rowerowego z Climate Classic Gdańsk, który przejedzie od Gdańska, przez m.in. Pruszcz Gdański, Cedry Wielkie, Suchy Dąb, Tczew, Pelplin, Gniew, Nowy Dwór Gdański, Stegnę i Ostaszewo. Natomiast wiosną i jesienią odbędzie się cykl akcji edukacyjnych.

*Materiał ze strony Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot. Zdjęcia autorstwa Piotra Wittmana

—————————————————————————————-

Przypominamy, że w Tczewie można wypożyczyć MEVO w 28 stacjach zlokalizowanych na terenie całego miasta. Liczba dostępnych rowerów to 125, w tym 91 wspomaganych elektrycznie i 34 tradycyjne.

Koszt wypożyczenia roweru: 29,99 zł/mc lub 259 zł/rok albo 59zł/48h, jak i pay as you go (0,15 zł za minutę jazdy “klasykiem” i 0,30 zł za minutę jazdy “elektrykiem”). Limit przejazdu wynosi 120 minut dziennie na standardowym rowerze i 60 min. na elektrycznym.

Chcąc korzystać z systemu, w wirtualnym portfelu każdorazowo powinna znajdować się kwota min. 10 zł. Pozostaje również opłata w wysokości 10 zł za pozostawienie roweru poza stacją postoju Mevo oraz dodatkowe opłaty nakładane na użytkowników za nieprzestrzeganie zapisów regulaminu.
Bez zmian pozostanie możliwość skorzystania z opcji postoju i rezerwacji roweru. “Pauza” odbywa się w ramach trwającego wypożyczenia. Po jej wybraniu, czas korzystania z jednośladu liczy się tak samo, jak w trakcie jazdy. Rezerwacja może trwać 10 minut.

W okresie zimowym użytkownicy całej metropolii przejechali blisko 350 tys. km. Rowery były wypożyczane 125 tys. razy. Średni czas podróży to 20 minut na dystansie 3 km. Częściej z rowerów korzystali mężczyźni (62 do 38%). 20 tys. użytkowników. 349 tys. przejechanych km, 20 min średnia dzienna podróż, 3 km średni przejazd, 125 tys. wypożyczeń. Dane od 16.11.2023. W przypadku Tczewa liczba wypożyczeń wyniosła 2083 co stawia nas na 6 pozycji z 16 gmin: Gdańsk 91901 (70%), Gdynia 19208 (15%), Sopot 7111(5%), Pruszcz Gdański 3266 (3%), Rumia ma 2455 (2%), Tczew 2083 (2%), Reszta (10 gmin) to 3%.

W Tczewie od 16.11.2023 czyli płatnego uruchomienia MEVO było 2083 wypożyczenia. 5470 przejechanych km, średnio 1 przejazd 2,6 km. 75% przejazdów w tygodniu, 25% w weekend. Miedzy 7 a 8 i między 14 a 18.
Najpopularniejsze stacje MEVO:
TCZ013 – Pomorska – Dworzec PKP
TCZ020 – 30 Stycznia – Park Kopernika
TCZ009 – Christiana Andersena
TCZ006 – Sadowa – Biedronka
TCZ021 – Wojska Polskiego – Basen
TCZ015 – Niepodległości
TCZ004 – Władysława Jagiełły
TCZ023 – Czyżykowska – ZST
TCZ018 – Plac Gen. Józefa Hallera
TCZ008 – Jana Brzechwy – Rowerodron
TCZ002 – Żwirki
TCZ026 – Bema
TCZ001 – Topolowa – SP12



REKLAMA MIEJSKA
Poprzedni artykułNieodpłatna pomoc prawna w 2024 roku
Następny artykułSLAM w ZAGŁĘBIU – 22 marca