System Roweru Metropolitalnego MEVO, który działa w 16 miastach i gminach Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, obchodził niedawno swoje pierwsze urodziny. W Tczewie mieszkańcy również mogą w pełni korzystać z tej ekologicznej formy transportu, a podsumowanie pierwszego roku działania pokazuje, jak bardzo rower publiczny wpisał się w codzienne życie naszego miasta.
MEVO w liczbach
W ciągu pierwszego roku funkcjonowania systemu w Tczewie:
- Wypożyczono rowery 30 845 razy, co stawia nasze miasto na 6. miejscu spośród 16 gmin,
- Średnia długość jednego przejazdu wynosiła 2,85 km,
- Łączny dystans pokonany przez rowery wyniósł 88 000 kilometrów.
W Tczewie dostępnych jest 125 rowerów, w tym 31 mechanicznych i 94 elektrycznych, rozmieszczonych na 28 stacjach dokujących w kluczowych lokalizacjach miasta. Najpopularniejsze stacje w pierwszym roku działania to:
- TCZ013 – Pomorska – Dworzec PKP (6031 wypożyczeń),
- TCZ020 – 30 Stycznia Park Kopernika (1808 wypożyczeń),
- TCZ009 – Christiana Andersena (1543 wypożyczenia),
- TCZ017 – Żeglarska – Bulwar (1387 wypożyczeń),
- TCZ001 – Topolowa – SP12 (1375 wypożyczeń).
Najmniej popularne stacje to m.in. TCZ007 – Królowej Marysieńki – II LO (75 wypożyczeń), TCZ024 – Ceglarska (200 wypożyczeń) oraz TCZ003 – Harcerska – Jurgo (255 wypożyczeń).
Użytkowanie i trendy
Wypożyczenia z podziałem na typ roweru:
- Mechaniczne: 8,15%,
- Elektryczne: 91,85%.
System MEVO w Tczewie był głównie używany transportowo do codziennych podróży, o czym świadczy fakt, że 75,03% przejazdów miało miejsce w dni robocze, a tylko 24,97% w weekendy. Najpopularniejsze trasy obejmowały przejazdy między stacją TCZ013 – Pomorska – Dworzec PKP a stacjami:
- TCZ001 – Topolowa – SP12,
- TCZ017 – Żeglarska – Bulwar,
- TCZ020 – 30 Stycznia Park Kopernika.
Charakterystyka użytkowników
Chociaż szczegółowe dane demograficzne dotyczą całej metropolii, wiadomo, że największy odsetek użytkowników (52%) stanowią osoby w wieku 19-30 lat. Również młodzież i osoby w wieku 30-45 lat aktywnie korzystają z systemu, co pokazuje jego uniwersalność.
Opinie mieszkańców
Mieszkańcy Tczewa pozytywnie oceniają działanie systemu MEVO. Jak podkreśla pani Anna, mieszkanka osiedla Suchostrzygi: “Rower MEVO to świetna alternatywa dla samochodu. Dzięki niemu mogę szybciej dotrzeć do pracy, a przy okazji zadbać o zdrowie i środowisko.”
Pan Tomasz, student korzystający z MEVO, dodaje: “Uwielbiam ten system, szczególnie że stacje są rozmieszczone w strategicznych punktach miasta. Elektryczne wspomaganie bardzo pomaga przy dłuższych trasach.”
Wyzwania i przyszłość
Pierwszy rok funkcjonowania MEVO to także czas na wyciągnięcie wniosków. Nie obyło się bez drobnych problemów technicznych czy czasowych trudności z dostępnością rowerów w godzinach szczytu. Operator systemu oraz władze Tczewa podejmują działania, aby usprawnić serwisowanie rowerów i lepiej dostosować liczbę dostępnych pojazdów do potrzeb mieszkańców.
W planach na kolejny rok znajduje się m.in. dalsza optymalizacja liczby rowerów i stacji, a także działania promujące korzystanie z roweru publicznego jako ekologicznego środka transportu. Prowadzone są również rozmowy dotyczące zmiany lokalizacji najmniej popularnych stacji. Jednym z pomysłów jest stacja MEVO na ul. Skarszewskiej.
Dziękujemy za wspólny rok!
Dziękujemy wszystkim mieszkańcom Tczewa, którzy korzystali z MEVO i przyczynili się do sukcesu tego systemu w naszym mieście. Zachęcamy do dalszego korzystania z roweru publicznego i dzielenia się swoimi opiniami, które pomogą nam jeszcze lepiej dopasować system do Waszych potrzeb.
Korzystajmy z systemu i dalej rozwijajmy ekologiczne miasto Tczew!
Jak wypożyczyć MEVO i ile to kosztuje?
Taryfa minutowa, tzw. pay as you go
Pozwala na nielimitowany czas jazdy w cenie 0,15 zł za minutę dla roweru klasycznego i 0,30 zł za minutę dla roweru ze wspomaganiem elektrycznym. Jednak wypożyczenie trwające powyżej 12 godzin zostanie zakończone, a ty będziesz musiał zapłacić opłatę za przetrzymywanie roweru.
Abonament miesięczny to koszt 29,99 zł, a abonament roczny to 259 zł.
W przypadku tych abonamentów, możesz korzystać z roweru klasycznego przez 120 minut dziennie lub z roweru ze wspomaganiem elektrycznym przez 60 minut dziennie. Po przekroczeniu tego czasu, będziesz płacić za każdą minutę: 0,10 zł za jazdę rowerem klasycznym i 0,20 zł za podróż rowerem elektrycznym.
Taryfa 48h kosztuje 59 zł.
Pozwala ona na jazdę rowerem klasycznym przez 480 minut lub rowerem ze wspomaganiem elektrycznym przez 240 minut. Po przekroczeniu tego czasu, będziesz płacić za każdą minutę: 0,20 zł za jazdę rowerem klasycznym i 0,40 zł za podróż rowerem elektrycznym.
REKLAMA MIEJSKA