Centralny Port Komunikacyjny istnieje na razie tylko w planach, ale już budzi ogromne emocje. Jeden z wariantów obejmuje Tczew, czym zaniepokojeni są mieszkańcy szczególnie osiedla Witosa, ale też gminy Tczew. Propozycja przebiegu linii kolejowej łączącej Gdańsk i Grudziądz, która może spowodować konieczność wykupu i wyburzenia  nieruchomości, wywołała ostry sprzeciw mieszkańców i władz samorządowych. Uchwała w tej sprawie zostanie podjęta na najbliższej sesji Rady Miejskiej.

Do 2 grudnia mieszkańcy mogą wypełniać ankietę, w której można przekazać swoje zdanie na temat planów CPK. Ankietę można wypełnić na stronie: https://www.cpk.pl/pl/budowa-linii-kolejowych-nr-5-i-242-na-odc-grochowalsk-grudziadz-warlubie-oraz-na-odc-grudziadz-gdansk

NEGATYWNA OPINIA

dotycząca przebiegu wariantu nr 8 projektowanych linii kolejowych nr 5 i 242 na odcinku Grochowalsk – Grudziądz – Warlubie oraz na odcinku Grudziądz – Gdańsk związanych z rządowym planem budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, przez teren Gminy Miejskiej Tczew.

Nawiązując do opracowywanego na zlecenie Centralnego Portu Komunikacyjnego Rozszerzonego Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe do projektu pn.: „Budowa linii kolejowych nr 5 i 242 na odc. Grochowalsk – Grudziądz – Warlubie” oraz „Budowa linii kolejowej na odc. Grudziądz – Gdańsk”, obejmującego przebiegi korytarzy kolejowych dla kolei dużych prędkości, wyrażam zdecydowany protest i negatywną opinię do analizowanego przebiegu nowych linii kolejowych przez teren Gminy Miejskiej Tczew.

Analizując szczegółowo przedstawione korytarze kolejowe, nie tylko nie można zaakceptować ale i dopuścić do realizacji zaprezentowanych rozwiązań z uwagi na ich niszczycielski wpływ na potencjał rozwojowy i inwestycyjny miasta, jak również szereg zagrożeń i dramatycznych konsekwencji dla właścicieli nieruchomości, przez które przebiegać mają linie kolejowe, jak i właścicieli nieruchomości sąsiadujących.

Odnosząc się do konkretnego wariantu tj. nr 8 projektowanych linii kolejowych nr 5 i 242 na odcinku Grochowalsk – Grudziądz – Warlubie oraz na odcinku Grudziądz – Gdańsk przedstawionego w ramach prac nad Rozszerzonym Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowym należy zauważyć:

  • wariant nie tylko graniczy z wieloma nowymi osiedlami ale przede wszystkim koliduje – przecina wiele domów a w tym aktualnie budowane osiedle domów jednorodzinnych,
  • projektowane rozgałęzienie linii towarowej zablokuje możliwości rozwoju miasta pod planowane funkcje przemysłowe jak i budownictwo mieszkalne,
  • brak połączenia węzła przesiadkowego (zlokalizowanego w rejonie wsi Dąbrówka – gmina Tczew) z istniejącym Transportowym Węzłem Integracyjnym wraz z dworcem PKP w Tczewie,
  • dodatkowe magistrale kolejowe stanowić będą naturalne bariery rozwojowe i komunikacyjne w i tak już mocno podzielonym mieście,
  • rozgraniczenie linii pasażerskiej i kolejowej spowoduje zwiększenie i tak już znacznej uciążliwości linii kolejowej,
  • rozważana lokalizacja linii kolejowych wiaduktów i dodatkowej infrastruktury drogowej znacznie uszczupla obszary inwestycyjne miasta, jak i negatywnie wpływa na aktualną wartość jak również atrakcyjność inwestycyjną terenów. Ponadto właściciele nieruchomości znajdują się w stanie swoistego zawieszenia, nie wiedząc czy dalej inwestować, czy zbyć nieruchomości itp.

Z uwagi na powyższe informuje się, że negatywnie opiniuję przedstawiony wariant i zdecydowanie protestuję. Plan przedstawionych linii kolejowych niszczy charakter miasta, dotychczasowe starania, osiągnięcia i inwestycje, negatywnie wpłynie na życie i zdrowie mieszkańców, którym zburzy świeżo wybudowane domy i osiedla, a ponadto pozostaje w sprzeczności z realizowanymi i planowanymi inwestycjami zarówno, budowlanymi jak i drogowymi.

Nasuwa się wiele dodatkowych pytań, np. dlaczego projektuje się takie nowe kosztowne i kolizyjne linie zamiast rozbudować już istniejące i nie powodujące tylu szkód? Można obecnie funkcjonujące linie udoskonalić, dodatkowo osłonić, by ruch nie był uciążliwy a projekt akceptowalny i niosący wszystkim korzyści. Czy ewentualne oszczędności czasu pasażerów muszą zaprzepaścić dorobek życia mieszkańców oraz lata starań i inwestycji Miasta Tczewa?

Przedstawiając swoją opinię i protest, jednocześnie jestem w gotowości do rozmów i konsultacji w poszukiwaniu lepszego rozwiązania dla miasta i jego mieszkańców.

Prezydent Miasta Tczewa

Łukasz Brządkowski



REKLAMA MIEJSKA
Poprzedni artykułIX sesja Rady Miejskiej w Tczewie- 28 listopada o godz. 10.00
Następny artykułWyniki konkursu fotograficznego Fabryki Sztuk