MIŁO! w mieście – edukacja mobilności aktywnej w tczewskich szkołach i przedszkolach

160

Ruszyła II edycja kampanii edukacyjnej w tczewskich przedszkolach i szkołach podstawowych zachęcająca rodziców i dzieci do wyboru aktywnych form docierania do placówek edukacyjnych. Kampania edukacyjna ma na celu zmniejszenie odsetka dzieci dowożonych samochodem do przedszkoli i szkół. Kampania będzie prowadzona w okresie marzec-czerwiec (4 miesiące).

Program edukacyjny polega na prowadzeniu zajęć w każdym przedszkolu i szkole na podstawie opracowanych scenariuszy oraz nagradzaniu naklejkami dzieci w okresie marzec-czerwiec za docieranie do i z przedszkoli oraz szkół (klasy 0-3) rowerem, hulajnogą, pieszo oraz autobusem. Jest to pierwsza kampania, która będzie zachęcała do poruszania się pieszo i autobusem.

Przedszkolaki oraz uczniowie i uczennice klas 0-3 uczestniczą w zajęciach budujących pozytywne skojarzenia z ruchem pieszym, rowerowym, a także z komunikacją publiczną. Dzieci uczą się jak bezpiecznie poruszać się po mieście oraz ćwiczą uważność podczas spacerów i dojazdów na hulajnodze i rowerze.

Dzieci otrzymały dedykowane kampanii zeszyty ćwiczeń. Są one podzielone na działy odpowiadające poszczególnym miesiącom kampanii. Zeszyt ćwiczeń ze scenariuszami jest prowadzony w ramach realizowanej podstawy programowej, a nie w formie zajęć dodatkowych. Program edukacyjny ma wspomóc nauczyciela w realizacji podstawy programowej, kładąc dodatkowy nacisk na mobilność aktywną, która występuje obecnie w małym zakresie.

Co to jest mobilność aktywna?

Jest to taki sposób poruszania się w miastach, który wykorzystuje ekologiczne, zdrowe i aktywne formy tj. spacery, poruszanie się na rowerze, na rolkach, hulajnogach, a także zbiorowy transport publiczny. W miastach 60 procent podróży odbywa się na dystansie do 7 km. W związku z tym od 20 do 40 procent takich tras może być pokonywana pieszo, do 40 procent – rowerem, a 5 procent rowerem ze wspomaganiem napędem elektrycznym. Na dystansach do 50 km, a więc w podróżach skali regionalnej, preferowane są autobusy i kolej. Dopiero na dalszych trasach można zakładać, że zachodzi potrzeba korzystania z samochodu.

Struktura codziennych dojazdów uczniów i uczennic do szkół podstawowych w Tczewie (wg. badania z 2019 roku):

  • 44,0% – pieszo
  • 23,6% – samochodem
  • 11,6% – autobusem
  • 3,4% – hulajnogą
  • 3,0% – rowerem

Jakie korzyści odnoszą dzieci docierające do szkół i przedszkoli w sposób zrównoważony?

Spacery dają możliwość spędzenia czasu z opiekunem, a także dostrzeżenia szczegółów niewidocznych zza szyby samochodu (zjawisk przyrodniczych, elementów architektury itp.)

Dzieci potrzebują codziennej dawki czasu aktywnie spędzonego na dworze – codzienne spacery/dojazdy rowerem czy hulajnogą mogą im to zapewnić i pozytywnie wpłynąć na zdrowie i sprawność fizyczną

Podczas spacerów i dojazdów na rowerach i hulajnogach dzieci poznają swoje miasta uczą się orientacji w przestrzeni, co pomaga w nabieraniu samodzielności w codziennych czynnościach

Rezygnując z dojazdów samochodem do szkoły i przedszkola, sprawiamy, że okolice placówek oświatowych są bezpieczniejsze i bardziej przyjazne dla dzieci, bo nie są zastawione parkującymi czy wykonującymi różne manewry autami. Wpłynie to też na lepszą jakość powietrza wokół szkół i przedszkoli.

– Kampania to niesamowita okazja, by wzbogacić treści edukacyjne dotyczące mobilności o naszą tczewską specyfikę, a także o praktyczne aspekty poruszania się w mieście. To także sposobność, by poruszać z dziećmi tematy związane z ekologią, stylem życia i konsekwencjami naszych codziennych nawyków transportowych – przekonuje Grzegorz Pawlikowski, specjalista ds. polityki rowerowej Urzędu Miejskiego w Tczewe.

W kampanii biorą udział:

  • Szkoła Podstawowa nr 1
  • Szkoła Podstawowa nr 4
  • Szkoła Podstawowa nr 7
  • Szkoła Podstawowa nr 10
  • Szkoła Podstawowa nr 11
  • Szkoła Podstawowa nr 12
  • Fontanna Marzeń Prywatna Szkoła Podstawowa
  • Przedszkole Niepubliczne “Akademia Krasnoludków”
  • Przedszkole Niepubliczne i Żłobek “Bajkowe”
  • Przedszkole Niepubliczne “Chatka Puchatka”
  • Przedszkole Niepubliczne “Pan Słonik 1”
  • Przedszkole Niepubliczne “Pan Słonik 2”
  • Przedszkole Niepubliczne “Niebieskie Migdały”
  • Przedszkole Niepubliczne “Słoneczko”
  • Przedszkole Niepubliczne “Fantazja”
  • Przedszkole Niepubliczne “Twoja Niania”
  • Przedszkole Niepubliczne “Czwóreczka”
  • Przedszkole Niepubliczne “Małe Jagódki”

Kampania jest realizowana przez Urząd Miejski w Tczewie we współpracy z Spółdzielnią Socjalną „Heca” – Tczewscy Kurierzy Rowerowi.

Materiały do kampanii:



REKLAMA MIEJSKA
Poprzedni artykułWystartował konkurs „Rowerem do Pracy”
Następny artykułSklep społeczny na Manhattanie – już czynny