W związku z planowanymi konsultacjami społecznymi oraz procedurą analizy możliwości zmiany granic Tczewa trwają prace porównawcze, które obejmują różne aspekty funkcjonowania obu samorządów – miasta i gminy. W przestrzeni publicznej pojawiło się wiele pytań na które systematycznie samorząd Tczewa będzie odpowiadał. Dla usystematyzowania dialogu przygotowano odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. Zachęcamy do przesyłania ich na adres mailowy zmianagranic@um.tczew.pl – odpowiedzi będą publikowane na bieżąco na naszej stronie internetowej.

1. Czy procedura zmiany granic administracyjnych gminy i miasta rozpoczęła się pospiesznie?
Nie. Wszystko realizowane jest zgodnie z obowiązującymi przepisami i terminami. Podczas Sesji Rady Miejskiej w Tczewie w dniu 27 listopada 2025 r. na wniosek prezydenta przyjęto trzy uchwały uruchomiające m.in. proces analiz i konsultacji społecznych nt. zasadności zmian administracyjnych Miasta Tczewa. O planach tych został poinformowany Wójt Gminy Tczew – we wtorek 25 listopada.
W kolejnych miesiącach Miasto Tczew i Gmina Tczew przeprowadzą konsultacje społeczne. By proces konsultacji był skuteczny, niezbędne było podjęcie wspominanych uchwał. Miasto Tczew, właśnie dzięki przyjęciu odpowiednich uchwał zbierze także dodatkowe opinie, ekspertyzy obejmujące uwarunkowania społeczne, ekonomiczne, gospodarcze i przestrzenne, a następnie wystąpi z wnioskiem do Wojewody Pomorskiej o opinię. Zaopiniowany wniosek zostanie przekazany do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji. Ostateczną decyzję do 31 lipca 2026 r. podejmie Rada Ministrów. Zmiana granic administracyjnych zgodnie z wnioskiem lub w jego części obowiązywać będzie od 1 stycznia 2027 roku.

2. Czy migracja mieszkańców Tczewa blisko poza granice miasta ma jakieś skutki dla tczewskiego samorządu?
Tak. Migracja mieszkańców Tczewa tuż poza granice miasta – do miejscowości takich jak Rokitki, Bałdowo czy Knybawa, ma realne skutki dla tczewskiego samorządu. Choć formalnie są to tereny gminne, w praktyce ich mieszkańcy na co dzień korzystają z infrastruktury i usług miejskich: tczewskich szkół, przedszkoli, komunikacji, przychodni, sklepów, a także oferty kulturalnej i sportowej. Dla wielu rodzin Tczew jest naturalnym centrum życia. Taki stan rzeczy powoduje, że miasto ponosi koszty utrzymania i rozwoju infrastruktury, z której korzystają także osoby mieszkające poza jego granicami, ale nie wpływają one na budżet Tczewa jako podatnicy. Z drugiej strony, mieszkańcy Rokitek, Bałdowa i Knybawy często widzą, że inwestycje gminne kierowane są w rejony położone dalej od ich miejscowości. Trudno się dziwić – gmina ma rozległe terytorium, a potrzeby są różne. To prowadzi do nierównowagi w planowaniu przestrzennym i utrudnia racjonalne zarządzanie wspólną przestrzenią.

Dlatego rozpoczęta przez Tczew procedura poszerzenia granic administracyjnych jest naturalnym krokiem w porządkowaniu tej sytuacji. Celem jest dostosowanie granic miasta do faktycznych powiązań społecznych i gospodarczych oraz umożliwienie zrównoważonego rozwoju całego obszaru. Dzięki temu możliwe będzie m.in. lepsze planowanie inwestycji, skuteczniejsze pozyskiwanie środków zewnętrznych oraz zapewnienie spójnej sieci komunikacyjnej i infrastrukturalnej. Chodzi o to, by granice administracyjne odpowiadały rzeczywistości. Połączenie sił miasta i sąsiednich miejscowości może przynieść obopólne korzyści: poprawę jakości życia mieszkańców, nowe inwestycje, lepszy dostęp do usług i programów miejskich oraz uporządkowanie wspólnej przestrzeni, w której i tak od dawna żyjemy jak jedna społeczność.

3. Czy można być rolnikiem i prowadzić gospodarstwo mieszkając w Tczewie?
Tak. Według stanu na 3 grudnia 2025 roku w Tczewie jest obecnie 64 rolników – osób fizycznych. Jednocześnie, liczba osób prawnych opłacających podatek rolny z uwagi na posiadanie gruntów o powierzchni powyżej 1 hektara to 36. Łączna ilość gruntów rolnych w granicach miasta, opodatkowanych podatkiem rolnym wynosi 695,0672 ha:
– osoby fizyczne: 309,8422 ha
– osoby prawne posiadające grunty rolne powyżej 1 ha: 385,2250 ha

Stawka podatku rolnego na rok 2025, zgodnie z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, wynosi 215,85 zł od hektara przeliczeniowego dla gruntów gospodarstw rolnych oraz 431,70 zł od hektara fizycznego dla pozostałych gruntów. 

Stawka podatku rolnego obowiązująca od 1 stycznia 2026 r. zgodnie z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego wynosi: 166,05 zł od 1 ha przeliczeniowego dla gruntów gospodarstw rolnych, 332,10 zł od 1 ha fizycznego dla gruntów pozostałych.

4. Czy zmiana granic administracyjnych Tczewa wpłynie na dostępność miejsc w szkołach?
Nie. Obecnie w tczewskich szkołach podstawowych, których organem prowadzącym jest Gmina Miejska Tczew, uczy się prawie 500 uczniów spoza miasta. Planowane na 2025 rok wydatki na oświatę i edukacyjną opiekę wychowawczą wyniosły 178.434.243,00 zł, co stanowi 42,73% wydatków bieżących. Oznacza to, że miasto pokrywa też koszty nauki wielu mieszkańców Gminy Tczew.

5. Czy zmiana granic administracyjnych wpłynie na komunikację miejską?
Tak. Rokitki oraz Bałdowo staną się częścią miejskiej strefy komunikacyjnej, a co za tym idzie, mieszkańców tych miejscowości obejmie bezpłatna komunikacja miejska. Częstotliwość kursów może zostać zwiększona, będą one realizowane nowoczesnymi, klimatyzowanymi autobusami. Do Bałdowa powróci linia nr 10, natomiast Rokitki z centrum miasta połączą linie 7 i 17.



REKLAMA MIEJSKA
Poprzedni artykułTczewska i Powiatowa Gala Wolontariatu już 5 grudnia w CKiS!