Zakończyła się piąta edycja kampanii MIŁO!, której celem jest ograniczenie liczby dzieci dowożonych samochodem do szkół i przedszkoli oraz zachęcenie ich do wybierania aktywnych i przyjaznych środowisku form podróży – pieszo, rowerem, hulajnogą czy autobusem. Tegoroczna akcja trwała od 31 marca do 20 czerwca i przyciągnęła 2345 uczestników.
W kampanii uczestniczyło w sumie 8 szkół podstawowych i 11 przedszkoli. Do grona placówek dołączyły dwie nowe: Szkoła Podstawowa nr 8 oraz Pszczółka Dwujęzyczne Przedszkole Niepubliczne Hanna Kujach.
Wyniki kampanii
Najdłuższym miesiącem akcji tradycyjnie był maj. W tym czasie odnotowano 36 654 aktywne podróże do szkół i przedszkoli. Średnia frekwencja wyniosła 78,2%, co oznacza utrzymanie wysokiego poziomu z ubiegłego roku (78,0%).
Szczegółowe wyniki prezentują się następująco:
- Przedszkola i zerówki – 67,6% (w latach 2024, 2023, 2022 i 2021 odpowiednio było: 68,0%, 57,2%, 49,9% i 40,0%)
- Klasy pierwsze – 86,5% (w latach 2024, 2023, 2022 i 2021 odpowiednio było: 86,3%, 80,2%, 80,6% i 68,1%)
- Klasy drugie – 88,6% (w latach 2024, 2023, 2022 i 2021 odpowiednio było: 85,3%, 84,0%, 84,3% i 74,8%)
- Klasy trzecie – 82,1% (w latach 2024, 2023, 2022 i 2021 odpowiednio było: 85,5%, 86,9%, 85,5% i 73,4%)
Warto podkreślić, że w porównaniu do poprzednich lat wyniki nadal utrzymują się na bardzo wysokim poziomie, a w przypadku klas drugich zanotowano wzrost.
Edukacja i bezpieczeństwo
Kampania MIŁO! to nie tylko zabawa i rywalizacja, ale także edukacja. W każdej szkole i przedszkolu odbywały się zajęcia oparte na specjalnie przygotowanych scenariuszach, które uczyły dzieci bezpiecznego, samodzielnego i aktywnego poruszania się po mieście. Za każdy przyjazd rowerem, hulajnogą, pieszo lub autobusem uczestnicy otrzymywali naklejki.
Dzięki rezygnacji z dowozów samochodowych w rejonach szkół i przedszkoli poprawia się bezpieczeństwo – otoczenie placówek staje się mniej zatłoczone i bardziej przyjazne dla najmłodszych. Ważnym efektem jest także poprawa jakości powietrza wokół szkół.
Nagrody i podsumowanie
Na zakończenie kampanii każde dziecko uczestniczące w akcji otrzymało dyplom oraz voucher na darmowe wejście na basen odkryty w Tczewie. Sponsorem nagród tradycyjnie było Tczewskie Centrum Sportu i Rekreacji.
Organizatorem kampanii jest Urząd Miejski w Tczewie, a realizację wspierają Tczewscy Kurierzy Rowerowi (Spółdzielnia Socjalna HECA).
Szkoły i przedszkola w kampanii:
- Szkoła Podstawowa nr 1
- Szkoła Podstawowa nr 2
- Szkoła Podstawowa nr 4
- Szkoła Podstawowa nr 7
- Szkoła Podstawowa nr 8 – pierwszy raz w kampanii
- Szkoła Podstawowa nr 10
- Szkoła Podstawowa nr 12
- Niepubliczna Szkoła Podstawowa im. św. Ojca Pio
- Fontanna Marzeń Prywatna Szkoła Podstawowa
- Przedszkole Niepubliczne “Akademia Krasnoludków”
- Niepubliczne Przedszkole i Żłobek “Bajkowe”
- Niepubliczne Przedszkole “Chatka Puchatka”
- Niepubliczne Przedszkole “Pan Słonik 1”
- Niepubliczne Przedszkole “Pan Słonik 2”
- Niepubliczne Przedszkole “Niebieskie Migdały”
- Niepubliczne Przedszkole “Twoja Niania”
- Niepubliczne Przedszkole “Czwóreczka”
- Niepubliczne Przedszkole „Małe Jagódki”
- Pszczółka Dwujęzyczne Przedszkole Niepubliczne Hanna Kujach – pierwszy raz w kampanii
- Terapeutyczny Punkt Przedszkolny Mozaika
CZY WIESZ ŻE?
Jak wyglądają codzienne dojazdy do szkół w Tczewie? Według badań z 2023 roku uczniowie docierają do szkół w następujący sposób:
- 49,8% pieszo
- 15,8% samochodem
- 7,6% autobusem
- 3,8% hulajnogą
- 3,3% rowerem
- 19,7% w sposób mieszany
REKLAMA MIEJSKA